Categorieën: Nieuws

Veel onduidelijkheid over verplicht inchecken ov-chipkaart studenten

Onder studenten is er veel onduidelijkheid of ze wel of niet verplicht moeten inchecken met hun OV-chipkaart in de treinen van vervoersbedrijf Arriva. Dat blijkt uit de reacties op een eerder verschenen artikel op deze website.

Studenten geven aan dat ze bekeuringen krijgen voor zwartrijden, terwijl anderen er met waarschuwingen van af komen. Anderen klagen over onduidelijke communicatie tussen vervoerder en student. De reacties komen niet alleen van studenten uit het Noorden, maar komen uit heel Nederland. OOG Radio heeft de afgelopen weken onderzoek gedaan naar de richtlijnen bij de verschillende treinvervoerders en komt tot een opmerkelijke conclusie.

Arriva
“Bij ons is verplicht in- en uitchecken nog niet verplicht”, vertelt woordvoerder Sigrid Homminga van Arriva Nederland. “Maar het is wel wenselijk dat men het doet”. Het inchecken wordt verplicht als de strippenkaart in de concessie Groningen-Drenthe op 3 november wordt afgeschaft. “Tot die tijd adviseren onze stewards in de treinen dat het inchecken vanaf die datum verplicht wordt. Dat betekent dat zij dus op dit moment geen bekeuringen uitdelen aan studenten die bijvoorbeeld vergeten zijn om in te checken”. Behalve de aanwijzingen van de stewards zal ook een voorlichtingscampagne op de verplichting wijzen.

Connexxion
“In Nederland is er een gouden regel”, zegt woordvoerder Henri Beltman van Connexxion. “En dat is dat in- en uitchecken in de bussen en treinen van ons bedrijf verplicht is”. Toch klinkt dat strenger dan dat er in werkelijkheid mee wordt omgesprongen. “Wij begrijpen heel goed dat je zoiets wel eens kunt vergeten. Je stapt in Amersfoort uit in een trein van de NS, en vervolgens stap je over in onze trein richting Barneveld. Dan kan het gebeuren dat je vergeet in te checken op ons systeem. Onze BOA (Buitengewoon opsporingsambtenaar, red.) zal vervolgens coulant optreden en de student er op wijzen dat het inchecken verplicht is”. Volgens Beltman is er echter wel een ‘maar’. “Als de reiziger stampij gaat maken, dan kan hij of zij wel een bekeuring verwachten”. Wanneer er definitief bekeuringen worden uitgedeeld durft de woordvoerder nog niet te zeggen. Op de vraag of het in- en uitchecken goed gecommuniceerd wordt met de reiziger, zegt Beltman dat dit absoluut gebeurt. “Vanuit TLS (Trans Link Systems, red.) wordt dit duidelijk gemaakt, maar ook bijvoorbeeld in onze bussen geven wij heel duidelijk aan met stickers en posters dat je het uitchecken niet moet vergeten”.

NS
“Bij ons hoeven studenten nog niet verplicht in- en uit te checken”, zegt woordvoerder Eric Trinthamer van de NS. “Dit wordt verplicht vóór december 2012, maar wanneer dit precies zal zijn, kan ik nu nog niet zeggen”. Trinthamer zegt dat gekozen is om dit voor eind 2012 te doen omdat vanaf dan de papieren treinkaartjes afgeschaft worden. “Dat neemt overigens niet weg dat wij de studenten er niet op wijzen. Als onze controleur ziet dat een student niet ingechecked is dan zal hij hier wel op gewezen worden, maar een bekeuring zal niet uitgedeeld worden”.

Syntus
“Officieel is het in- en uitchecken bij ons verplicht”, vertelt woordvoerder Anne Marieke Voortman van Syntus. “In onze concessie hebben wij in mei de strippenkaart afgeschaft, en vanaf dat moment is het inchecken verplicht. Het is echter wel zo dat als studenten het vergeten, wij hen daarvoor niet een boete geven. Bekeuringen delen wij nog niet uit omdat de NS deze richtlijnen ook nog niet hanteert”. Eerder liet Geertje aan OOG TV weten dat zij zag dat verschillende studenten bekeurd werden op de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg. “In het begin van het nieuwe studiejaar zijn inderdaad verschillende studenten bekeurd. Dit hebben wij teruggedraaid. Via de klantenservice hebben zij hun geld teruggekregen”.

Veolia Transport
“In onze concessie in Limburg hebben wij op 7 juli 2011 de strippenkaart afgeschaft”, zegt woordvoerder Suzan van Beek van Veolia Nederland. “Vanaf dat moment is het in- en uitchecken bij ons ook verplicht. Dit betekent dat als je als student dit niet doet, je een bekeuring krijgt. Natuurlijk begrijpen wij ook dat je zoiets een keer kunt vergeten, waardoor wij als het een eerste keer gebeurt, een soort van gele kaart uitdelen. Maar gebeurt het vaker dan krijgt men een bekeuring voor zwartrijden”. Uit de reacties die geplaatst werden op de de website van OOG TV blijkt dat verschillende studenten problemen hebben met de slechte communicatie of inchecken wel of niet verplicht is. Van Beek wil hier echter niets van weten. “Wij hebben dit duidelijk gecommuniceerd via de TFT-schermen op onze treinstations en ook via onze website”.

Conclusie
Wat opvalt is dat de meeste vervoerders op dit moment dezelfde handelswijze toepassen. Namelijk die van coulant zijn en de student er op wijzen dat inchecken eigenlijk wel moet. Veolia is de enige treinvervoerder die op dit moment bekeuringen uitdeelt aan niet-incheckende studenten, maar past in dat beleid wel enige coulance toe. De NS is de enige vervoerder bij wie het inchecken nog niet verplicht is.

Vanaf 3 november wordt de situatie voor de student onoverzichtelijker. Bij Arriva zullen dan niet-incheckende studenten ook beboet worden. De NS stelt het bekeuren tot nader order niet in, net als Syntus en Connexxion, die nog geen datum hebben vastgesteld.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Jullie hadden ze moeten vragen waarom er ingecheckt moet worden, terwijl de reis gratis is. Dat is het meest contra-intuïtieve.waarschijnlijk had dat ook zes verschillende antwoorden opgeleverd.

    • Marc,
      Als je een week- of weekendproduct op je kaart hebt staan, maar je checkt niet in, dan reis je als het ware zonder een geldig vervoerbewijs. Het product op de kaart, die recht geeft op het vrij reizen, is namelijk pas geldig bij het moment van inchecken.
      Daarnaast, alleen hebben we dat door middel van dit onderzoek niet kunnen bewijzen, levert het in- en uitchecken een schat aan informatie op. Een vervoerder kan bijvoorbeeld bijna precies zien hoeveel mensen in een bepaalde trein hebben gezeten, en aan de hand daarvan beslissingen nemen of een trein uit meer of minder treinstellen moet bestaan.

      • Heb je wel even je verhaal gecheckt bij DUO? Zij geven alleen het studentenreisrecht, het is Translink dat t reisgedrag bijhoudt.

        • Je hebt gelijk, Belangstellende.
          TransLink houdt het reisgedrag bij. Voor DUO is het interessant omdat het een overheidsorgaan is, en het gaat over het verstrekken van de rechten.

      • Je trapt er ook in Sebastiaan. Het is onzin om te zeggen dat je reisproduct alleen geldig is al je incheckt. het is gewoon geldig op de vastgestelde tijden. De conducteurs kunnen zien of het een week- of weekendkaart is. Dit is gewoon een slecht doordacht product. Het is nu gewoon wachten op een student met boete die naar de rechter stapt en daar gelijk krijgt.

  • Ik vind het wel tegenstrijdig nieuws bij Arriva. Een tijdje geleden werd ik afgesnauwd door een conductrice dat ik niet had ingecheckt. Ik antwoordde dat ik vrij reizen heb. Begon ze te dreigen met een boete etc. En nu lees ik dat inchecken daar nog niet verplicht is?!! Schandalig!

  • Het zou gewoon verplicht moeten zijn, anders kan je 7 dagen per week beweren over vrij reizen te beschikken. Het metro poortje gaat ook niet vanzelf open omdat ik toevallig vrij reizen heb.

    • De conducteurs en conductrices in de trein zien bij het scannen van de kaart sowieso of je vrij reizen hebt of niet! Dus helemaal niets dat je dingen kan beweren, ze kunnen het gewoon zwart op wit zien!

      • In theorie heb je ook controleurs in de bus, maar het is te duur omdat met de zelfde frequentie toe te passen als in de trein. Daarom gewoon overal inchecken.

  • In de bussen kan makkelijk gecontroleerd worden of mensen inchecken, namelijk door de buschauffeurs zelf (bijv. in Groningen). In drukke steden als bijv. Utrecht zijn in de spits controleurs te vinden in de bus,en buiten de spits moet iedereen voorin instappen=gecontrolleerd worden door de buschauffeur...En door de opvallende piep van de automaat worden verzuimers des te sneller opgemerkt.

    • Omdat in de trein minder makkelijk gecontroleerd kan worden of mensen inchecken vind ik geen argument om het dan maar niet te doen. Kleine moeite en het voorkomt verwarring, niet dat we nou gelijk een boete systeem moeten invoeren.

      Dat in Utrecht gecontroleerd wordt komt wellicht dat de GVU nog steeds een overheidsbedrijf is. Ik kan me niet voorstellen dat het met de 'drukte' van Utrecht te maken heeft, aangezien Groningen qua grootte en vooral drukte in de bussen, nauwelijks onderdoet voor Utrecht.

      • GVU is GEEN overheidsbedrijf (meer). Connexxion heeft GVU een tal jaren geleden van de gemeente overgenomen. Inchecken is hetzelfde als een kaartje kopen, welke in nodig gecontroleerd KAN worden. Voortijdig uitchecken betekent dus gewoon zwartrijden.

  • Ik vind de reactie van de woordvoerder van Connexxion nogal opvallend. Het is namelijk helemaal niet mogelijk om bij de Connexxiontreinen met de OV-chipkaart te reizen. Het voorbeeld dat wordt besproken betreft de Valleilijn en op deze lijn is de Ov-chipkaart nog niet ingevoerd. Dit wordt wel zeer binnenkort gedaan, maar voor nu nog onzin. Daarnaast is bij Connexxion het dringende verzoek neergelegd om de lijn van de NS te volgen en in- en uitchecken niet in te voeren.
    Ook klopt het volgens mij niet wat Sebastiaan zegt. DUO heeft geen inzicht in de reisgegevens, dat hebben alleen de vervoerders (en dan nog niet eens wie hoe vaak reist met welke kaart). De vervoerders doen dit via TLS die deze gegevens niet aan derden beschikbaar mag stellen, dus ook niet aan DUO.

    • Is juist, Freek. DUO heeft idd geen inzicht in de gegevens. De vervoerders verstrekken dit alleen aan TLS. Heb mijn bovenstaande reactie aangepast.

  • Kan iemand mij dan vertellen waarom ik, toen de ov-chipkaart net ingevoerd was, een boete kreeg in een connexxion bus, terwijl ik vrij mocht reizen?! Ik kan er nog steeds kwaad om worden. Ik heb op de site van connexxion het geld van de boete proberen terug te vragen, maar dat is niet toegezegd! Ik vind het schandalig, helemaal omdat ik vrij mocht reizen en ik toen nog niet wist dat ik dan in moest checken. Dat ritje heeft me dus zo'n €30 gekost! Ohja: de conducteur zei dat ik in moest checken omdat connexxion geld krijgt voor het aantal reizigers.
    Kan iemand me vertellen hoe ik dit geld alsnog terug kan krijgen? Want na het lezen van dit artikel vind ik de boete helemaal ongehoord!

  • Die regels zijn leuk
    er wordt nog steeds geen antwoord gegeven op het
    WAAROM?!

    waarom is het NU ineens verplicht, terwijl het 2 jaar geleden niet zo was.

    Je had je kaart bij je, je mag daar zijn, klaar.

    De conducteurs kunnen toch ook zien dat je een studentenreisproduct hebt, dahaaag

    niet inchecken gaat door!

  • ik vind het niet nodig in en uit checken in de trein, kost allemaal tijd en gezeur van de conducteurs. Het is een lompe regel.

  • ik heb nu een bezwaar lopen bij HTM, ik ben het met je DUO verstrekt het product en bepaald de regels. Er nergens in iedergeval niet in voorwaarden van HTM te vinden dat waarin staat dat een week pf weekend ov niet geldig is bij niet inchecken.

    Dus. ik kijk wat ervan komt.

Recente berichten

Arme gezinnen kunnen vanaf heden gebruik maken van subsidie voor noodhulp huisdieren

Arme gezinnen wiens huisdier onverwacht in acute nood verkeert kunnen vanaf heden gebruik maken van…

37 minuten geleden

Kunstroute breng bewoners Drielanden samen: “Het is vandaag echt een feestje”

In de wijk Drielanden vindt zondag een Kunstroute plaats. In de wijk zijn de deuren…

2 uur geleden

Auto te water tussen Stad en Peize

Bij een verkeersongeluk op de N372 tussen Stad en Peize is zondagmiddag een automobilist van…

2 uur geleden

Automobilist schept fietser in Herestraat

Bij een verkeersongeluk in de Herestraat is zondagmiddag een fietser gewond geraakt. Dat meldt nieuwsfotograaf…

4 uur geleden

Geen treinverkeer mogelijk richting Zuidhorn door storing (opgelost)

Treinreizigers tussen Groningen en Zuidhorn hebben zondagmiddag te maken gehad met vertraging. Door een storing…

4 uur geleden

D66 ziet urban sportcentrum op Kardinge wel zitten: “Hiermee kun je de sport een enorme slinger geven”

Het is belangrijk om naast verenigingssporten ook te investeren in urban sports. Dat zegt de…

7 uur geleden