Vervoersbedrijf Arriva dreigt de Nederlandse Staat voor de rechter te dagen als de NS korting krijgt op het gebruik van de hogesnelheidslijn. Dat heeft het bedrijf woensdagavond bekendgemaakt.
De Nederlandse Spoorwegen zouden namelijk onderhandelen over een mogelijke oplossing voor de mislukte hogesnelheidslijn, de HSL-zuid. In de aanbestedingsprocedure is veel te hoog geboden. Door de veel te hoge uitgaven voor de NS ten opzichte van de lager dan ingeschatte inkomsten is het project Fyra in financiële problemen gekomen. Als oplossing wordt aangedragen om het HSL-net op te nemen in het hoofdrailnet van de NS, wat voordelig is voor het bedrijf omdat ze dan een lagere prijs betaalt.
Directeur Anne Hettinga van vervoersbedrijf Arriva laat weten dat als zijn bedrijf zo dom was geweest om zo’n hoge prijs te bieden, dat de Staat de vervoerder dan ook niet tegemoet was gekomen. Hettinga vindt dat wat zich nu afspeelt binnen de grenzen van het Europese aanbestedingsreglement moet blijven. Het tussentijds aanpassen van de spelregels is volgens de directeur hiermee in strijd.
De gemeente werkt op dit moment aan een vlonder in de Gorechtvijver in de Oosterparkwijk.…
Op de A28 tussen Groningen en Haren vond donderdag rond 17.45 uur een forse kop-staartbotsing…
Op de A7 ter hoogte van Hoogkerk vond donderdagavond een kop-staartaanrijding plaats tussen twee voertuigen.…
Sportmogelijkheden creëren voor mensen met een lichamelijke beperking. Dat is de missie van de 31-jarige…
Wethouder Philip Broeksma en gedeputeerde Erik Jan Bennema hebben donderdag samen het laatste deel van…
Vijf studenten van de Hanzehogeschool zijn naar Fortaleza in Brazilië gereisd om daar voor hun…
Bekijk reacties
De staat was Arriva niet tegemoet gekomen inderdaad, en Arriva had zich dan gewoon teruggetrokken van de HSL. Dat zal de NS ook moeten doen als de HSL niet rendabel is.
Dan hebben we fijn een miljardenkostende strook beton liggen die langzaam in verval raakt, omdat niemand er over wil/kan rijden vanwege Europese aanbestedingsregels.