Categorieën: Nieuws

Storing treinverkeer Buitenpost was gevolg van kabelbreuk

De stroomstoring die donderdagmiddag en -avond het treinverkeer tussen Groningen en Buitenpost lam legde was het gevolg van een breuk in een voedingskabel. Dat laat spoorbeheerder ProRail weten.

“Het ging om een uitzonderlijke situatie”, vertelt woordvoerder Huub Veeneman van ProRail. “Langs de baanvakken in Nederland hebben we allemaal kabels liggen. Bij Hoogkerk brak als gevolg van verzakking een voedingskabel. Hierdoor werkte de baanvakbeveiliging, zoals seinen, wissels en overwegen, niet meer. Omdat je hierdoor een erg onveilige situatie op het spoor krijgt hebben we gelijk besloten om het treinverkeer stil te leggen”.

“Wij kregen rond 17.00 uur de eerste melding binnen van de storing”, vertelt woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva Nederland. “De sneltrein die even eerder, om 16.53 uur, was vertrokken kwam bij Hoogkerk tot stilstand en is teruggereden naar het Hoofdstation. De stoptrein van 17.04 uur kwam te vervallen”. Pieterman legt uit dat er direct verschillende bussen zijn ingezet. “De eerste bus in Groningen kwam rond 17.15 uur aan op het station. In Buitenpost verscheen de eerste bus om 17.30 uur op het parkeerterrein”. Aan sneltreinreizigers, of mensen die een vouwfiets bij zich hadden, werd geadviseerd om om te reizen via Meppel. De problemen waren rond 20.00 uur verholpen.

Zowel Arriva als ProRail betreuren de overlast en de vertraging voor de reizigers die in sommige gevallen opliep tot 90 minuten. “De afgelopen week hebben we te maken gehad met verschillende storingen tussen Groningen en Leeuwarden”, vertelt Veeneman. “Vorige week werd er bij Buitenpost door een aannemer een kabel kapot getrokken waardoor de dienstregeling niet optimaal kon worden uitgevoerd. En op de Julianastraat in Leeuwarden hadden we te maken met vandalisme waardoor de spoorbomen niet meer goed functioneerden”.

Pieterman laat weten dat reizigers die donderdag gedupeerd zijn door de storing een deel van hun geld terug kunnen krijgen via de klantenservice. “Mensen kunnen hun verzoek naar ons sturen en vervolgens zullen wij per geval bekijken of reizigers een deel van hun geld terug kunnen krijgen”.

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Zeearend geboren in De Onlanden: “Zover wij weten is het de eerste keer dat dit gebeurt”

In natuurgebied De Onlanden is afgelopen week een zeearend geboren. Boswachter Bart Zwiers van Natuurmonumenten…

1 uur geleden

Petitie om serieus werk te maken van ateliers 850 keer ondertekend: “We willen zekerheid”

De petitie die de gemeente oproept om serieus werk te maken van ateliers in de…

2 uur geleden

Gemeente gaat in gesprek met KNVB om jeugdcompetities op zondag te laten spelen

Wethouder Inge Jongman (ChristenUnie) van Sport gaat in gesprek met de KNVB om te onderzoeken…

2 uur geleden

Nieuwe hoogwerker brandweer Stad voor het eerst ingezet

De Groninger brandweer heeft zaterdag voor het eerst gebruik gemaakt van de nieuwe hoogwerker. Het…

2 uur geleden

Wandelexcursie door Hunzezone op Pinkstermaandag

Het Groninger Landschap biedt op Pinkstermaandag een wandelexcursie aan door de Hunzezone. De tocht is…

3 uur geleden

‘Veel zon op Pinksterzondag, de komende dagen regen- en onweersbuien’

Op Eerste Pinksterdag is er veel zon. Op de dagen daarna neemt de kans op…

11 uur geleden