Categorieën: Nieuws

Arriva wil gaan rijden op hoofdrailnet NS

Regionale spoorvervoerders als Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia willen toegang tot het hoofdrailnet en de intercitylijnen. Nu hebben de Nederlandse Spoorwegen het monopolie op het hoofdrailnet.

De vier vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, hebben bij minister Melanie Schultz van Infrastructuur een plan in gediend waar uit blijkt dat er meer treinen kunnen rijden en het vervoer met ongeveer tweehonderdvijftig miljoen euro per jaar goedkoper kan. Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia zijn momenteel al wel actief met treinvervoer op de zogenaamde nevenspoorlijnen. Spoorlijnen waar de NS tien jaar geleden geen brood meer in zag.

Door de aanpak van de regionale vervoerders op deze lijnen is gebleken dat door het inzetten van meer treinen kleinere spoorlijnen heel goed rendabel kunnen zijn. Omdat de aanpak werkt, vinden de bedrijven het vreemd dat de NS het monopolie maar blijft behouden op de hoofdlijnen. Van de minister vragen ze dan ook om het spoornet vanaf 2015 openbaar aan te besteden. Na de zomer zal de minister hier een besluit over nemen.

Overigens werd donderdag bekend dat een vijfde vervoersbedrijf zich bezig gaat houden met treinvervoer in Nederland. Vervoersbedrijf Hermes gaat vanaf 9 december volgend jaar de treinverbinding Arnhem naar Doetinchem verzorgen. Ook het Franse vervoersbedrijf Keolis had zich ingeschreven voor de concessie, maar Hermes, een dochteronderneming van Connexxion, bood een aantrekkelijker pakket.

Sebastiaan Scheffer

Bekijk reacties

  • Jippie! Over 10 jaar het OV naar de klote! Net zoals de open markt van de post, energiemaatschappijen en stadsbedrijven! ga vooral zo door jongens!

  • Ik vindt dat de andere partijen het verdienen om een kans op het hoofdnet te krijgen.
    De NS is door de overheid altijd extreem goed behandeld. In de jaren 70 vulde de overheid de verliezen altijd aan en dit duurde tot eind jaren 90 toen de NS winst maakte. Eind jaren 90 mocht de NS alle trajecten afstoten die ze maar wilde. De overheid moest voor die afgedankte nevenlijnen concessies uitschrijven en subsidie verstrekken om voor vervoer te zorgen. De vervoerders op die nevenlijnen(Arriva Syntus enz) hebben het gewoon goed gedaan op die nevenlijnen en aangezien de NS altijd zo goed behandeld is door de overheid vindt ik dat alle vervoerders een kans moeten krijgen op het hoofdnet en niet alleen NS.

  • @ Simon
    Klein foutje, mijn beste! Over 10 jaar is heel Europa naar de kl*te! Dankzij die mafkezen die voor één Europa waren, grenzen open, één munt. Nee, eerst maar Brussel op non-actief stellen, ZONDER extra geld, onze eigen GULDEN terug, alles goedkoper maken, want het kan! Dus...
    Weg met Europa, weg met de Euro en weg met de aanbestedingen! Dat helpt. Wat ook nog helpt, is extra geld in het OV stoppen, in plaats van extra asfalt! Wegenbelastingvrije nieuwe auto's afschaffen, op SÜV's € 500,- belasting per maand heffen. En ook nog de ontwikkelingshulp stopzetten. Help eerst Nederland er maar weer bovenop te komen!

  • Oh, sorry. Komt nog bij: Laat Hermes, Connexxion, Veolia, Arriva en Syntus maar lekker de NS overnemen. Zal het ongetwijfeld snel beter gaan met het spoorvervoer!

  • Wat veel mensen niet weten is dat de DB eigenaar is van Arriva / Connexion ... Veolia een onderdeel is van SNCF. Beide bedrijven zijn nog echte staatsbedrijven en die beide landen houden "buitenlande" vervoersbedrijven moedwillig buiten hun landsgrensen....

Recente berichten

Handig in de Buurt ontvangt twee giften: “Lijkt me heel leuk om in De Geheime Tuin iets met muziek te doen”

Handig in de Buurt in de wijk De Hoogte heeft afgelopen week twee bijzondere giften…

14 minuten geleden

Schade bij brand in café winkelcentrum Lewenborg

In een café in winkelcentrum Lewenborg heeft zondag in het begin van de middag brand…

1 uur geleden

Twee zeearenden geboren in De Onlanden: “Dit is heel erg bijzonder”

In natuurgebied De Onlanden zijn de afgelopen dagen twee zeearenden geboren. Boswachter Bart Zwiers van…

5 uur geleden

Petitie om serieus werk te maken van ateliers 850 keer ondertekend: “We willen zekerheid”

De petitie die de gemeente oproept om serieus werk te maken van ateliers in de…

5 uur geleden

Gemeente gaat in gesprek met KNVB om jeugdcompetities op zondag te laten spelen

Wethouder Inge Jongman (ChristenUnie) van Sport gaat in gesprek met de KNVB om te onderzoeken…

5 uur geleden

Nieuwe hoogwerker brandweer Stad voor het eerst ingezet

De Groninger brandweer heeft zaterdag voor het eerst gebruik gemaakt van de nieuwe hoogwerker. Het…

6 uur geleden